مراقبت های بعد از تعویض مفصل شانه1

مراقبت های بعد از تعویض مفصل شانه

مراقبت های بعد از تعویض مفصل شانه و توصیه های پزشک و دستورالعمل های بعد جراحی برای جلوگیری از عوارض پس از جراحی و رسیدن به بهبودی کامل، بسیار حائز اهمیت است. با انجام درست مراقبت های بعد از تعویض مفصل شانه در خانه، می توانید به بهترین نتیجه از جراحی دست یابید. در این مقاله به تمام مواردی که باید رعایت کنید پرداختیم.

مراقبت های بعد از تعویض مفصل شانه در خانه

مراقبت های بعد از تعویض مفصل شانه در خانه

اکثر بیماران روز بعد از جراحی تعویض مفصل شانه از بیمارستان مرخص می شوند. هنگامی که در خانه هستید، حتماً دستورالعمل های جراح ارتوپد خود را به دقت دنبال کنید، به خصوص در هفته های اول.

داروها برای تسکین درد

شما نسخه هایی برای چند نوع داروی مسکن دریافت خواهید کرد. استفاده از داروهایی که به روش‌های مختلف کار می‌کنند می‌تواند بهترین کنترل درد را بدون نیاز بیماران به دوزهای بالای دارویی فراهم کند. زمان و دوز داروهای شما قبل از ترک بیمارستان با شما در میان گذاشته می شود.

بیشتر بخوانید: پارگی تاندون شانه

استفاده از یخ برای کنترل درد

 در سه روز اول بعد جراحی کیسه یخ را روی شانه خود قرار دهید بعد از روز سوم سه تا پنج بار در روز به خصوص قبل از خواب از کیسه یخ استفاده کنید. یخ را در پارچه بپیچید و یا از روی لباس خود، روی جای جراحی قرار دهید. از قرار دادن آن به صورت مستقیم روی پانسمان بدن اجتناب کنید چرا که پانسمان باید خشک بماند.

استفاده از شانه بند و محدود کردن حرکت شانه

به مدت شش هفته از بند شانه استفاده خواهید کرد. اسلینگ (شانه بند) برای محافظت از مفصل تعویض شده و در بیماران با تعویض مفصل شانه برای محافظت از ترمیم روتاتور کاف مهم است. توصیه می کنیم هر زمان که در مکان های عمومی یا در حال حرکت هستید آن را بپوشید، اما می توانید در حین فعالیت های نسبتاً بی حرکت، مانند مطالعه، تماشای تلویزیون یا کار پشت میز آن را شل کنید. می‌توانید از بازوی خود برای انجام فعالیت‌های عادی روزانه مانند خوردن، نوشتن یا اصلاح استفاده کنید، اما تا زمانی که به شما اجازه داده نشده اشیاء سنگین را بلند نکنید یا حرکات ناگهانی انجام ندهید.

در مواقع زیر فیکس کننده را بپوشید

  • راه رفتن
  • در انبوه جمعیت
  • در حالی که شما خواب هستید

در موارد زیر فیکس کننده را باز کنید

  • حمام کردن
  • لباس پوشیدن
  • هنگام انجام تمرینات دامنه حرکتی خود
  • هر روز چندین بار آرنج خود را خم و راست کنید

در مدت کوتاهی پس از جراحی اگر از شانه بند استفاده نکنید و از حرکات تند و امثال آن اجتناب نکید و یا زمین بخورید خطر دررفتگی شانه جایگزین شده وجود دارد.

مراقبت از زخم بعد از جراحی تعویض مفصل شانه

مراقبت از زخم بعد از جراحی تعویض مفصل شانه

در امتداد برش  جراحی در جلوی شانه بخیه خواهید داشت. که در اولین قرار ملاقات بعدی شما، که معمولاً یک تا دو هفته پس از عمل است، برداشته خواهند شد. اگر برش شما متورم، قرمز یا دردناک شد، یا اگر تب داشتید، فوراً با جراح تماس بگیرید.

مراقب باشید که پانسمان یا باندی که زخم شما را می پوشاند خیس یا کثیف نشود. رطوبت خطر عفونت را افزایش می دهد. سعی کنید پانسمان را تا اولین قرار بعد از عمل تمیز نگه دارید تا نیاز به تعویض نداشته باشد، اگرچه در صورت لزوم می توانید خودتان پاسمان را با دقت عوض کنید.

حمام رفتن بعد از تعویض مفصل شانه

اگر با یک پانسمان تمیز از بیمارستان خارج می شوید، آن را تا زمان ملاقات بعدی با جراح خود باز نکنید. ممکن است هنگامی که به خانه می رسید بخواهید دوش بگیرید در صورت امکان این کار را انجام ندهید. اگر دوش گرفتن را ضروری می دانید با دوش دستی و با آب با دمای ملایم سایر قسمت های بدن خود را آب کشی کنید تا پانسمانتان کاملاً خشک بماند. بخارات آب گرم می تواند، پانسمان را خیس و مرطوب کند.

یک هفته بعد از روز عمل و در همان ملاقات اول با پزشکتان، بخیه ها برداشته می شوند. بعد از اینکه بخیه ها برداشته شدند و پزشکتان سلامت محل جراحی را تایید کرد، می توانید دوش بگیرید و اجازه دهید آب روی زخم جاری شود. اما تا زمانی که برش کاملاً بهبود نیافته است، آن ناحیه را در وان حمام یا استخر فرو نکنید. بعد از دوش گرفتن زخم را خشک کنید.

به مدت چهار هفته پس از جراحی، شانه خود را زیر آب قرار ندهید، مانند حمام، جکوزی یا استخر. می توانید دوش بگیرید و اجازه دهید آب روی محل برش شما جاری شود، سپس آن را خشک کنید. پماد، الکل یا لوسیون را روی برش های زخم خود قرار ندهید، بهتر است زخم را خشک نگه دارید.

وعده های غذایی بعد از جراحی

عصر جراحی و روز بعد یک وعده غذایی سبک بخورید. به محض اینکه احساس حالت تهوع و منگی ناشی از بیهوشی برطرف شد، شروع به خوردن وعده های غذایی معمولی کنید.

داروهای مسکن می توانند شما را دچار یبوست کنند. برای کمک به جلوگیری از یبوست:

  • مایعات زیادی بنوشید
  • از فیبرهای غذایی مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید

دوره های انجام ویزیت توسط پزشک بعد از جراحی

دو قرار اول شما یک تا دو هفته بعد از جراحی و شش هفته بعد از جراحی برنامه ریزی می شود. در اولین قرار ملاقات، علاوه بر برداشتن بخیه، از شانه شما رادیوگرافی نیز انجام می شود.

در طول سال اول پس از جراحی، شما برای ویزیت شدن توسط جراحتان، معمولاً در سه ماه، شش ماه و 12 ماه، به جراح ارتوپد خود مراجعه خواهید کرد. پس از آن، برای بازدیدهای سالانه برای ارزیابی وضعیت و عملکرد ایمپلنت خود توسط پزشک ویزیت خواهید شد.

خوابیدن پس از جراحی تعویض مفصل شانه

خوابیدن یک یا دو هفته پس از جراحی ممکن است سخت باشد. خود جراحی ممکن است در چرخه خواب و بیداری شما اختلال ایجاد کند. همچنین، بسیاری از افراد زمانی که به پشت دراز می کشند، شانه درد بیشتری دارند. برای کمک به کاهش درد، سعی کنید به روش زیر بخوابید.

  • در صندلی با پشتی قابل تنطیم یا بر روی تختی که با بالش ها زاویه 35 تا 45 درجه ایجاد کردید بخوابید و استراحت کنید.
  • با یک بالش در پشت آرنج خود بازو را کمی از بدن خود بالاتر نگه دارید.
  • پوشیدن شانه بند حین خواب

رانندگی بعد از جراحی شانه

در صورت استفاده از شانه بند فیکس کننده یا داروی ضد درد از رانندگی خودداری کنید. اگر تصادف کردید، ممکن است به دلیلی خواب آلودگی مقصر شناخته شوید.

اگر نیاز به رانندگی دارید، حداقل تا زمان اولین ویزیت بعدی توسط پزشک،که معمولاض یک هفته پس از جراحی است، صبر کنید. بعد از اینکه شانه بند را کنار گذاشتید و دیگر نیاز به مصرف داروهای مسکن که خواب آور هستند، نداشتید، می توانید رانندگی کنید.

فیزیوتراپی

پس از تعویض شانه، فیزیوتراپی ضروری است. معمولاً روز اول پس از جراحی، فیزیوتراپ ورزش‌های خاصی را به شما آموزش می‌دهد که از سفت شدن آرنج و شانه‌تان جلوگیری می‌کند و به شما کمک می‌کند دامنه حرکتی کامل را به دست آورید. انجام تمرینات در ابتدا دشوار خواهد بود اما با گذشت زمان آسان تر می شود. قبل از اینکه بیمارستان را ترک کنید، فیزیوتراپیست مطمئن می شود که آنها را به درستی انجام می دهید.

بیماران با تعویض مفصل شانه، یک تا دو هفته پس از جراحی یک برنامه فیزیوتراپی ساختاریافته را شروع می کنند. برای شش هفته اول، این تمرین بر روی تمرینات غیرفعال دامنه حرکت تمرکز خواهد کرد. یعنی استفاده از دستگاه های فیزیوتراپی بدون اینکه به صورت فعال حرکتی داشته باشید.

بیماران شش هفته پس از جراحی، فیزیوتراپی فعال را شروع می‌کنند، استفاده از اسلینگ را کاهش می‌دهند .

بیماران معمولاً سه ماه پس از جراحی شروع به کار روی تقویت شانه می کنند و حدود شش ماه پس از جراحی می توانند به اکثر فعالیت های مربوط به شانه بپردازند. باید توجه کنید در همه حال تا جای ممکن از حرکات سنگین و یک دفعه که باعث درد یا در رفتگی و یا شل شدن مفصل شود پرهیز کنید.

نتیجه گیری

با انجام درست توصیه های پزشک خود می توانید سلامتی خود را بازیابید و دوره نقاهت را به آسانی طی کرده و به بهبودی برسید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *