دکتر حسین ادهمی
Close this search box.

پرسش و پاسخ

• تعویض شانه چگونه انجام می شود؟

جراح ارتوپدی با استفاده از یک پروتز مصنوعی که  می تواند از جنس فلز یا پلاستیک باشد، استخوان طبیعی بخش گوی و کاسه ی مفصل شانه را جایگزین می کند. این اقدام، جراحی بزرگی است که شما را تا چند روز در بیمارستان نگه می دارد. بعد از آن نیز به چندین هفته فیزیوتراپی نیاز خواهید داشت.

• مدت زمان بهبودی آسیب روتاتور کاف چقدر است؟

معمولاً بهبودی تاندونیت روتاتور کاف دو تا چهار هفته طول می‌کشد. در صورت عدم درمان، این عارضه ممکن است بدتر شده و حتی پارگی جزئی یا کامل روتاتور کاف ایجاد شود. این علائم به شدت آسیب و برنامه درمانی وابسته است می‌تواند از چند هفته تا چند ماه ادامه داشته باشد.

• آیا پارگی تاندون شانه ترمیم می شود؟

پارگی تاندون شانه در صورت تشخیص سریع و استفاده از روش درمانی صحیح، به خوبی ترمیم می شود. برای کشیدگی و پارگی‌های شدید، معمولا عمل‌های جراحی رباط شانه توصیه می‌شود. امکان ریکاوری کامل آسیب تاندون چرخاننده وجود دارد. فقط تنها درمان ساده حرکات اصلاحی برای این آسیب دیدگی کافی نیست. حتما باید عمل جراحی لازم برای بیمار انجام شود.

• پارگی تاندون شانه چقدر خطرناک است؟

پارگی تاندون شانه می تواند موجب درد ناگهانی در ناحیه شانه شود. درد از قسمت اصلی شانه آغاز شده و به نواحی اطراف شانه نیز می رسد. هر نوع فعالیت برای این فرد آسیب دیده مشکل خواهد بود. درد در صورت فعالیت فیزیکی، بیشتر می شود.

• طرز صحیح خوابیدن بعد از آرتروسکوپی زانو چگونه است؟

بعد از جراحی کردن شانه اثرات عمل ممکن است  اختلال خواب ایجاد کند علاوه بر آن درد شانه هم  باعث می‌شود شما به راحتی نتوانید بخوابید. گاهی اوقات ممکن است طاق باز خوابیدن با احساس درد و ناراحتی در شانه همراه باشد. توصیه می‌شود در خصوص پوزیشن صحیح خوابیدن حتماً با پزشک مشورت داشته باشید.

• برای مراقبت از زخم‌ها و کاهش درد پس از آرتروسکوپی شانه چه باید کرد؟

بهترین راه برای کاهش درد بعد از عمل آرتروسکوپی استفاده از مسکن است. همچنین بیمار نباید فشار اضافی به این ناحیه وارد کند که درد افزایش یابد. یکی از بهترین کارها برای کاهش و از بین بردن درد، استراحت و پرهیز از فعالیت اضافی است. برای مراقبت از زخم‌ها هم باید به طور مداوم پانسمان را عوض کرد. بیمار باید زخم‌ها را ضدعفونی کند تا از بروز عفونت در این ناحیه خودداری شود. زخم‌های ناشی از عمل آرتروسکوپی شانه بسیار کوچک بوده و خیلی زود بهبود پیدا می کند.

• جراحی آرتروسکوپی زانو چیست؟

آرتروسکوپی زانو نوعی جراحی است که متخصص ارتوپد به منظور مشاهده کامل مفصل زانو و برطرف نمودن مشکلات مفصلی آن را تجویز می کند جراحی آرتروسکوپی زانو تحولی در حوزه درمان مشکلات زانو  است. زیرا حرکات فرد را پس از درمان مانند دیگر روش های جراحی محدود نمی کند. از طرفی برای انجام این روش نیازی به برش های بزرگ و عمیق روی زانو نیست.